Blogi |

Kynällä on väliä

Sain juuri sähköpostiini mainoksen oheisella otsikolla. Siitä tuli mieleeni, että mahtoi mainoslahjakauppiaille tulla iso lovi liikevaihtoon, kun Lääketeollisuus ry:n uudet Eettiset ohjeet kesällä astuivat voimaan.

Heinäkuusta lähtien Eettisiin ohjeisiin sitoutuneet lääkeyritykset eivät enää ole saaneet jakaa reseptilääkkeisiin liittyviä mainoslahjoja. Ennen tätäkin mainoslahjojen on toki pitänyt olla arvoltaan kohtuullisia ja liittyä saajan ammatinharjoittamiseen. Hyviä pointteja, jotka siivosivat aikoinaan lääkeyritysten mainoslahjalistaa.

Tyypillisin brändätty mainoslahja on varmasti ollut kynä. Nyt kaikki lahjat ovat kiellettyjä. Sentään yrityksen itsensä järjestämissä koulutustilaisuuksissa
on hyväksyttävää tarjota osallistujien käyttöön tavanomaiset muistiinpanovälineet yrityksen logolla.

Muutoksen vaikutuksia lääkemarkkinoinnin arkeen kuvaa se, että Eettisten ohjeiden tiimoilta on julkaistu kokonainen taulukko ohjaamaan sallittujen kynien käyttöä erilaisissa tilaisuuksissa. Kynällä on siis väliä – jatkossakin.

Uusien ohjeiden viitoittama suunta on oikea; potilailla on täysi oikeus luottaa lääkäreiden objektiivisuuteen lääkkeen määräämisessä. Muutoksia on kuitenkin tulossa myös paljon isompaan asiaan. Vuonna 2016 lääkeyritysten täytyy ensimmäistä kertaa julkistaa taloudelliset suhteensa lääkärikuntaan. Tuntuu vielä kaukaiselta asialta, mutta käytännössä yritysten on huomioitava tämä jo tämän syksyn aikana suunnitellessaan ensi vuoden hankkeita. Ensimmäinen raportointikausi kun on kalenterivuosi 2015.

Nousiko mieleesi kysymyksiä? Markkinoinnin valvontatiimimme antaa mielellään lisätietoja ja auttaa julkistamisen käytännön toteutuksessa.

Lue vielä:

Laaketeollisuuden_eettiset_ohjeet_2014